Varje hӧst bokar man in en viktig dag i almanackan- det ӓr dags att dra upp båten. En del båtklubbar går samman och hyr en kran, eller så fixar man det hela sjӓlv. Sedan ska den rengӧras och stӓllas i ordning fӧr att gå i ide. Det behӧvs inte så mycket kyla och nederbӧrd fӧr att fӧrstӧra båten, så det gӓller att skydda den på allra bӓsta sӓtt.
Många lӓgger upp båten bredvid huset, ӓven om det kan vara bӓst att kolla upp det med grannarna fӧrst. Andra hyr en vinterfӧrvaringsplats, medan vissa klubbar stӓller den stora allmӓnningen till fӧrfogande. Det ӓr mycket viktigt att båten står stadigt, det kan blåsa ganska hårt under den kalla årstiden. Men den måste ӓven vara ӧvertӓckt ordentligt, så att inte regn eller snӧ kan ta sig in.
Tӓcka båten med plast
Ett av de bӓsta sӓtten att skydda båten under vintern ӓr genom att dra ӧver plast. Tjock, hållbar plast som kan stå emot lite snӧ och kyla. Det kanske inte ligger snӧ hela vintern, men det rӓcker ju med några veckor fӧr att stor skada ska bli gjord. Köp Shrinkfast 998 värmepistol hos Nordisk Plastkrympning. Den anvӓnds fӧr att krympa plasten man lagt ӧver båten, så den sitter fast riktigt ordentligt. Det ӓr inte alls svårt att jobba med dessa verktyg, och krympplast kan verkligen gӧra skillnad fӧr att skydda båten.
Det ӓr klart att man måste kontrollera båten då och då, ibland kan olyckorna vara framme. Om det snӧar mycket några dagar måste man också se till att denna inte lagras uppepå båtens tak och fӧrorsakar problem. Men i ӧvrigt så kan man slappna av nӓr man vet att båten ligger stadigt och att den tӓckts ӧver på bӓsta sӓtt. Krymplast fångas inte upp av vinden lika lӓtt, så det minskar risken fӧr att plasten slits sӧnder. Den gӧr det också svårare fӧr regn och rusk att hitta in i små ӧppningar, eftersom den ӓr fӧrseglad runt om. Ett bra val fӧr vinterfӧrvaring, och fӧr mycket annat. Krympplast och krympfilm som transportskydd hittar du på: http://plastkrympning.se.
Varm- eller kallfӧrvaring?
En del båtӓgare lӓgger ut tusentals kronor på att skydda båten fӧr vintern, och en av de stora utgifterna ӓr platsen de lӓgger upp båten på. En del stӓllen har uppvӓrmd båtplats, vilket naturligtvis låter lockande. Vissa båtar behӧver troligtvis denna speciella behandling, men långt från alla. Om man fӧrbereder det hela vӓl och tӓcker ӧver båten riktigt ordentligt så brukar det inte vara något problem att låta den ligga ute. I den här artikeln skriver DN om att det går att förvara båten utomhus.
Naturligtvis ska man gӧra det som behӧvs fӧr att skydda sin båt fӧr vintern. Vad detta innebӓr kan också variera beroende på var i landet man bor. De sydliga vintrarna kan inte ens jӓmfӧras med en riktig norrlӓndsk vinter, nӓr det kommer till kyla och nederbӧrd. Dӓrfӧr anpassar man sig till omgivningarna, något man fort kommer in i. De flesta vӓntar ivrigt på att det ska bli vår igen så de kan fixa upp båten och komma ut på sjӧn igen. En del lever nӓstan på havet under sommarhalvåret, och utnyttjar mӧjligheterna till att komma ut till max.
Krympplast ӓr alltså en mycket bra uppfinning fӧr vinterfӧrvaring av båtar, och fӧr en hel del annat också. Tack vare att man krymper plasten så sitter den som handen i handsken. Den rӧr inte på sig och kan inte gå sӧnder så lӓtt. Båten ӓr viktig och alla vill ta hand om den på rӓtt sӓtt så den ӧverlever vintern. Med rӓtt skydd och fӧrvaring kommer båten inte bara ӧverleva men klara sig mycket bra till nӓsta vår.