När det kommer till marknadsföring vet varje entreprenör vikten av att se till att ens produkt eller tjänst syns och därmed också ger kunderna en chans att besöka just ens egen butik eller företag. Man bör alltid tänka strategiskt och därför är det smart att se till att någon med insyn i branschen får möjlighet att komma med input.
För att marknadsföra sig själv och framförallt sitt företag på bästa sätt gäller det att se till att man tar ett par saker i beaktande. Gör man det ökar man chanserna för att lyckas markant.
Tänk på detta när du skall skapa en marknadsföringsplan
- Börja med att göra en lista över ditt företags behov. Tänk igenom vilka ni vill nå och hur många ni vill kunna nå på samma gång. Genom att göra en sådan lista får ni också en tydligare bild över vad som är absolut nödvändigt i form av marknadsföring och vilka som är önskekanaler för marknadsföring som ni får satsa på då ni har ekonomiska möjligheter till det.
- Ha också stenhård koll på vilken budget ni har för denna utgiftspost. Om du känner dig osäker på hur du skall tänka kring en budget bör du utan att tveka be om hjälp från en kunnig person inom området. Det är sällan värt det att skuldsätta sig mer än absolut nödvändigt och detta går att undvika om man tar genomtänkta beslut.
- Tänk brett. Allt från enkla till mer avancerade marknadsföringkanaler kan vara bra att använda sig av.
Några av de enklaste kanalerna för marknadsföring som finns är ofta också de mest effektiva. Detta gäller till exempel gatupratare och affischer. Nyfiken – med dem här affischramarna får du ett professionellt resultat som du kan lita på i alla lägen.
Det finns idag en stor marknad för den här typen av produkt och butiken SignMaster säljer gatupratare, trottoarpratare och skyltar i plåt för den som söker hög kvalitet på de produkter man investerar i. Följ reglerna för gatupratare och skyltar i allmänhet och denna typ av produkt kommer att vara mycket bra för företaget.
Fördelar med gatupratare med flera
- Du kan locka kunder du inte räknat med eftersom de kan se din gatupratare och stiga rakt in i butiken helt spontant. Detta genererar i sin tur såklart affärer som kommer vara mycket bra för butiken. Får kunderna som stiger in direkt från gatan också en positiv bild av din butik kan upplevelsen också spridas som goda ringar på vattnet då de pratar med människor de känner om butiken.
- Det är kostnadseffektivt. Att ställa ut en gatupratare är relativt billigt i drift. Följ reglerna för gatupratare och du får utmärkt marknadsföring utan att det kostar dig skjortan. Att däremot strunta i regler och förordningar kan istället kosta extra mycket pengar som du istället bör lägga på andra och viktigare saker.
Även i media skrivs ibland om just de problem som gatupratare kan innebära om man inte följer reglerna. Ölandsbladet skriver här om de utmaningar som finns när det kommer till gatupratare och hur man bör agera för att enklast undvika dem.
Vill man däremot investera i ett par gatupratare eller liknande produkter bör man ta ett par saker i beaktande för att man skall få ut så mycket som möjligt av sin investering.
Tänk på detta när du skall köpa gatupratare
- Gör egna efterforskningar kring alla företag du är intresserad av att handla från. Genom att ta några minuter till att söka efter namnet på företaget online kan du få tillgång till rekommendationer och recensioner som tidigare kunder lämnat kring företaget. På så vis kan du undvika att handla från en oseriös butik och därmed också spara tid och pengar i längden.
- Läs hela avtalet innan du skriver på något. Då har du kunskap och vet vad som gäller om du mot förmodan skulle vara missnöjd med ditt köp.
Följ reglerna för gatupratare och detta kan vara bland det bästa beslut du någonsin tagit vad gäller din butik. En enkel investering kan om den är genomtänkt ju trots allt vara en riktig kassako i längden och du kommer därmed också få ett företag som utvecklas och blomstrar – oavsett vilken bransch du handlar inom och vilken storlek butiken har.