Flygbolagen har gått igenom ett svårt år. Deras intäkter har mer eller mindre försvunnit. Den värsta perioden var under våren när pandemin bredde ut sig över världen. Under denna tidsperiod låg flygbolagens verksamhet helt på is. Detta var dock inte deras enda problem.
Flera människor hade nämligen bokat resor under våren och sommaren. En del av dessa resenärer insåg rätt tidigt att de inte skulle kunna genomföra deras resa. De bad därför om att få pengarna tillbaka.
Många flygbolag hade dock redan dragit i alla nödbromsar. De insåg att pengarna som de hade fått in skulle behöva gå till att betala löpande kostnader. Man började därför med att erbjuda flygcheckar till kunderna.
Dessa checkar gav kunderna rätten till att boka nya resor när världen återgår till ett normalläge. Många kunder ville dock ha pengarna tillbaka. De nöjde sig inte med att endast få checkar.
Juridiken är ofta på kundernas sida. Detta gäller bland annat EU som ger kunderna rätten att få pengarna tillbaka. Trots detta ville många företag inte rätta sig i leden. De kunde helt enkelt inte betala tillbaka pengarna utan att gå i konkurs.
Många rankingsidor på nätet vittnar om flygbolagens svåra läge. Det ena negativa omdömet efter det andra skrevs om de olika bolagen.
I slutet av året kunde vi konstatera att få kunder hade fått en återbetalning. En del kunder som hade betalat med kreditkort vände sig till kreditgivarna för att få råd. Även här blev ofta svaret en besvikelse.
Hur agerade varje enskild kreditgivare? Olika kort enligt roodeemoney.com som numera finns på thailändska. https://roodeemoney.com/
Framtiden
Framtiden relaterat till pandemin har länge varit osäker. Vi kan dock se ljuset i horisonten. En del personer är hoppfulla om att livet ska återgå till det normala under 2021. Vad kommer detta betyda för flygbolagen?
- Effekterna av 2020 kommer fortsätta att vara påtagliga även om livet återgår till det normala. Vi måste vara medvetna om att många företag har förlorat mycket pengar under detta år.
- De kommer med stor sannolikhet få kämpa i många år innan de blir lönsamma igen. Detta kan få ett antal olika konsekvenser för kunderna. Många branschexperter menar att priserna kommer att höjas.
- Man menar också att priserna kan komma att förbli höga under en lång period. Vi kommer dock inte veta hur det blir innan vi kan börja resa utan förbehåll igen.
- Idéen om att vi ska börja resa präglas dessutom av osäkerhet. Kanske kommer vi anamma en ny livsstil på grund av det som har hänt? Detta kommer påverka flygbolagen markant. De har under flera år haft en uppgång till följd av den högkonjunktur som har härskat i många länder.
- Samtidigt bör vi vara medvetna om att vi eventuellt kommer få se en motsatt utveckling, där privatpersoner kommer resa som aldrig för när konsekvenserna av viruset är ett minne blott.
- Just osäkerheten gällande detta skadar nog många flygbolag. Det är svårt att planera för framtiden, speciellt för dem som har kämpat för att överleva under 2020. Många företag har fått ta del av räddningspaket och lån.
- En del pengar måste betalas tillbaka, vilket gör att man måste återfå en lönsamhet i verksamheten inom en snar framtid.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att konsekvenserna av viruset kommer kvarstå även om livet återgår till det normala. Skuldsättningen både hos privatpersoner och flygbolag har nämligen ökat under 2020.
Regeringarnas ansvar
Enligt SVT är corona ett mycket större hot än vad man tidigare räknat på. Pandemin har påverkat många olika delar av samhället och det är många som behöver hjälp av regeringen. I många länder har man infört permitteringsregler som ger företagen andrum.
Men vad händer med företag som måste få in pengar? I en del fall har dessa företag helt enkelt fått gå i konkurs. Många länder är nämligen skeptiska till att gå in med ägande i privata företag.
I vissa fall har man dock gjort undantag. Ett exempel på detta är flygbolaget Air Europa. Det är ett spanskt flygbolag som bedriver verksamhet på flera kontinenter. De var i starkt behov av pengar under sommaren 2020.
Efter många hårda diskussioner bestämde sig den spanska regeringen för att gå in med pengar. De ställde dock motkrav på Air Europa. De vill bland annat se begränsade vinstutdelningar när verksamheten väl kommer igång.
Ett annat exempel är SAS som också blev erbjudna ett räddningspaket. Det verkar som att ett fåtal flygbolag har fått extra förmåner. Det är egentligen inte så konstigt med tanke på att de drabbades så hårt av pandemin på kort varsel.
Många andra företag kunde fortsätta med delar av deras verksamhet. Detta gäller inte flygbranschen som under en lång tid fick dra i handbromsen inom alla verksamhetsområden. Man kunde erbjuda en del flygningar under sommaren, även om detta utgjorde några fåtal procent av flygningarna under normala förhållanden.
Framtiden är fortfarande osäker men vi är många som har lärt oss att leva med viruset. Även näringslivet har fått begränsa sina resurser över en obestämd framtid.