Det är kanske fler som känner till Zlatan än de som har koll på Instagram, i alla fall de som tycker om fotboll. Men annars så har Instagram flera miljoner användare som dagligen laddar upp bilder och video filmer. Det är ett av de mest spridda sociala medierna och en fantastisk framgångsrik historia.
Från början grundades Instagram av två unga män i USA, men ganska snart så köpte Facebook upp rättigheterna. Det är en gratis app som man kan använda för att ladda upp bilder, lägga på ett filter och redigera dem samt föra dem vidare till Tumblr, Facebook och andra sociala nätverk. För några år sedan gick de om Twitter i antal användare, och det handlar om flera hundra miljoner användare.
Utnyttja Instagram maximalt
Många av dessa sociala nätverk och tjänster där man kan dela med sig av bilder och information är väldigt populära. Som titeln antyder så är det här många har lärt känna Zlatan och hans framgångar inom fotbollsvärlden. Han har flyttat runt i Europa och spelat för en del av de allra bästa klubbarna, något som dokumenterats på Instagram.
Så om man vill nå ut till folk så är sociala medier ett mycket bra alternativ, något som har lett till konceptet med marknadsföring på nätet. Här finns det sedan ett stort antal valmöjligheter, och många företag ser till att utnyttja de flesta av dem. SocialView jobbar med Instagram marknadsföring som är designad för att generera nya affärer för företag.
En viktig del av marknadsföring, vare sig det handlar om internet eller vanliga sätt, är ju att man ska synas. Företagets profil och kanske det man har att erbjuda ska synas och bli välkänt, tillsammans med annan information som är relevant. Allt detta kan göras med enkla medel på nätet, men det finns olika tekniker som gör att det fungerar smidigare och är mer effektivt. Du kan läsa mer på Socialview.se.
Vilket nätverk är bäst?
Detta är en fråga som inte är så lätt att besvara för en hel del beror på hur man utnyttjar dem. Men det säger sig självt att Facebook och Instagram ligger högt på listan, helt enkelt på grund av hur många användare de har. I denna artikel i Göteborgs-Posten skriver man om Zlatans succe’ på Instagram. Den är ett bevis på hur effektivt dessa medier är och hur många personer som faktiskt hänger med på dem.
Av denna anledning är det många företag som väljer att sprida ut sig på nätet också, men bara delvis. Alla de konton och profiler som man har måste vara aktiva och uppdaterade. Få saker kan få folk att klicka sig vidare extra snabbt som när en sajt ser gammal eller bortglömd ut. Men det är inte bara profilen som ska vara uppdaterade utan det är också viktigt att själv delta i olika aktiviteter inom nätverket. Få kontakt med folk och skapa en kommunikation.
Allt detta får man hjälp med av de firmor som har specialiserat sig på just marknadsföring genom sociala nätverk. Det är inte svårt att använda dessa medier, miljontals människor gör det ju varje dag. Men att verkligen kunna skapa en effektiv marknadsföring kräver lite extra skicklighet. Samtidigt så har inget företag råd att slösa med sina resurser, det ligger i arbetets natur. Därför kan det löna sig att lära känna dessa medier ordentligt och veta hur man kan använda till exempel Instagram till sin fördel. Att utnyttja experterna är alltid en bra ide’ och något som kan ta företaget till nästa nivå. Så det är inte bara Zlatan som kan bli framgångsrik och känd på de sociala nätverken, egentligen är det öppet för så gott som vem som helst.