Ibland kan det kännas som en djungel med internet handel. Alla verkar vara så duktiga och du själv sitter där och försöker förstå nya uttryck som optimering och konvertering. Men efter ett tag så börjar du få ett grepp om det hela och inser att det är något enklare än det ser ut från början. Konverteringsgrad och optimering kommer att bli vana uttryck, för du kommer att syssla ganska mycket med det.
I alla fall om du vill lyckas med din verksamhet. Det finns en rad med större eller mindre tilltag som alla tillsammans gör att ditt företag kommer att gå framåt. Du börjar med ett koncept eller produkt. Därifrån så gäller det sedan att bygga upp en hemsida. Nästa steg är ofta att skapa sig en närvaro på nätet, så att folk hittar fram till din sajt. Men sedan gäller det att få dem att ta steget fullt ut och bli kunder.
Hur fungerar det egentligen?
Det du gör är att bygga din sajt med besökarna i åtanke. Vad tycker de om och hur kan du göra något som är tilltalande för dem? Och ännu viktigare- hur får du dem till handling? När du testat och optimerat för att komma fram till vad som verkar vara det bästa är det sedan viktigt att följa upp. Du måste hela tiden ha en uppfattning om vilka åtgärder som fungerar och vilka som inte är så väldigt viktiga. Är du intresserad av att veta vilken konverteringsgrad som i branschen anses bra för E-commerce ska du läsa den här bloggposten: What is a good conversion rate for e-commerce?
Ibland kan det vara svårt att veta vad som kommer att fungera. Därför använder många sig av de så kallade A/B testen där man har två likadana sidor, förutom några detaljer. Sedan testas dessa för att se vilken som drar in flest kunder, alltså inte bara besökare men de som faktiskt konverterar till att ta handling. På dexter.agency’s blogg finns djupgående läsning om konverteringsoptimering. Det kan löna sig att lära lite mer om det, eftersom det är en så stor del av internet handel.
Att få besökare är viktigt, men vinsten ligger i att sälja de produkter eller tjänster som du har att erbjuda. Därför är konverteringsoptimering och konverteringsgrader något du måste lära dig mer om. Det finns bra verktyg för detta, såvida du inte anlitar en utomstående firma att ta hand om det hela. Dagens Industri skriver om hur en bra konverteringsgrad är nödvändigt för växande e-handel.
Framgångsrika företagare jobbar hårt
Det är inte bara att lägga upp en hemsida och hoppas att du ska bli rik. De flesta är medvetna om att det ligger så mycket mer bakom. Dels måste du optimera dina sidor för nätet, för sökmotorerna. Men framför allt så måste de optimeras för de människor som kommer till din sajt. Till att börja med måste sidorna vara snygga och lätta att ladda. Det ska vara enkelt att navigera och texten bör vara unik. Men sedan finns det mycket annat du kan göra för att det hela ska fungera bättre. En högre konverteringsgrad handlar ofta om att göra små justeringar. Läs mer om hur i denna artikel från Internetworld.
Små justeringar som gör stor skillnad. Det är också därför som optimeringen är en pågående process. Du kan inte bara göra iordning din hemsida och sedan lämna den åt sitt öde. Istället måste du hela tiden hålla jämna steg med utvecklingen och se vad som fungerar allra bäst nu. Vissa saker är ett minimum, medan andra måste prövas fram och utvecklas.
Intressant med konverteringsoptimering
Det involverar en hel del arbete att jobba på nätet, men kan göra stor skillnad. Samtidigt så är det verkligen intressant att se när något fungerar. Hur små detaljer kan göra så stor skillnad. Vem skulle kunna tänka sig att bakgrundsfärgen på reklamen spelar någon roll? Men det har då visat sig att röd bakgrund konverterar bättre. En liten detalj, men en konverteringsgrad som är 30% högre är inte så lite.
Satsa på optimering
När du har en sajt så finns det flera olika delmål som du kan sätta upp. Dessa kommer att hjälpa dig mäta din tillfälliga framgång. Huvudmålet brukar vara att tjäna pengar, att få folk att köpa det du har att erbjuda. Men längs med vägen så finns det annat som är viktigt, och som du kan göra något åt.
Sökmotoroptimering brukar vara första steget, så att du syns i sökresultaten. Detta gör att folk hittar fram till dig. Sedan kommer då konverteringsoptimering, som är något liknande men med ett annat mål i sikte. Du tar bort alla hinder så att de lätt kan komma till avslut. Detta behöver inte alltid vara ett köp, men det viktiga här är att besökaren förvandlas till en klient. Då vet du att du har lyckats.