Marknadsföring är A&O för framgång för företag idag – oavsett vilken marknad och inom vilket område det är man arbetar. Har man inte en fungerande marknadsföring riskerar man helt enkelt att inte synas och därmed inte få tillräckligt med kunder för att gå med vinst. Här spelar internet en stor och viktig roll.
Det är ett faktum att en oerhört stor del av dagens marknadsföring sker på internet – via annonser eller sociala media som blivit den viktigaste källan för marknadsföring under de senaste åren. Det är dock även viktigt att hålla kontakt med sina kunder – både existerande och potentiella – och det är här det här programmet är bra för mailmarknadsföring till dina kunder.
E-postmarknadsföringsprogram har följande fördelar
- Formatet går smidigt att välja och du har sedan en snygg e-postmarknadsföring för varje gång du vill skicka ut ett nytt email.
- Det finns många tillval du kan göra som gör att eventuella små skillnader i olika emails är lätta att åstadkomma.
- Du kan programmera in vilken tid och vilket datum du vill att emailet skall skickas och behöver alltså inte lägga tid på att finnas på plats precis när du vill att det skall komma ut utan låta e-postmarknadsföringsprogrammet sköta resten. På detta vis kan du se till att det skickas ut när det är som mest fördelaktigt och når flest kunder.
- Programmen kan idag kalkylera och använda statistik som berättar för dig hur du kan förbättra din e-postmarknadsföring. Både smart och kostnadseffektivt.
Det finns även andra sätt man kan använda denna typ av program och ett av dem är för nyhetsbrev. Intresserad av att veta mer – med mailRelates program kan man göra moderna utskick av nyhetsbrev som direkt får dina kunder intresserade av vad just du och ditt företag har att säga.
Tänk på detta innan du handlar ett e-postmarknadsföringsprogram
- Gör upp en budget för hur mycket pengar företaget kan lägga på detta. Genom att veta det redan innan man handlar eller kontakter en försäljare gör det lättare att få honom eller henne att förstå vad du söker och dessutom blir du mindre frestad att spendera mer pengar än vad företaget faktiskt har råd med. Att skuldsätta sig mer än man behöver är aldrig en god ide’.
- Kolla upp företaget du är intresserad av att handla från genom att ta några minuter extra att söka efter recensioner och rekommendationer från tidigare kunder online. Detta är idag relativt lätt att hitta och kan spara företaget både mycket tid och pengar i längden. Ingen vill handla från ett oseriöst företag.
- Se till att du förstår vad som ingår i avtalet redan innan du skriver på. Det är lätt att missa det finstilta men det kan stå er dyrt om ni av någon anledning behöver säga upp ett avtal eller plötsligt inser att ni måste betala mer för en tjänst ni trodde ingick i servicen.
- Kontrollera att företaget är legitimt. Detta kan enklast göras vi bolagsverket men även genom att söka efter en officiell logga från någon av de organisationer som hanterar säker e-handel. Hittar ni inget sådant går det alltid bra att ringa upp företaget direkt och fråga – har man rent mjöl i påsen kommer de att vara mer än villiga att besvara dina frågor för att du skall känna dig trygg med ditt köp.
Genom att ta med alla dessa faktorer i beräkningen finns det mycket goda chanser att du handlar ett e-postmarknadsföringsprogram som verkligen fungerar bra för just ditt företag. Detta kommer i sin tur att visa sig i form av ökad kundnöjdhet, fler kunder och därmed också större vinster för själva företaget.